torsdag 25 april 2013

Sweet as sugar?

Det här med socker verkar vara en ständig källa till diskussioner, en diskussion jag nu tänkte lägga mig i. Det förvånar mig en smula då vissa gym och andra instanser ska hjälpa folk att gå ner i vikt, och lägger upp fina träningsprogram osv utan att desto vidare diskutera kosten, vilket jag kan tycka att är fel. Hur din kropp ser ut består enligt mig (och många andra) till 70% av vad du äter och till 30% av hur mycket du motionerar.

Jämt hör jag om folk som lämnat bort fettet för att slippa av med just fett från kroppen. Detta gör mig lite sjuk. (Inte lika sjuk som de som via LCHF pressar i sig orimliga mängder mättat fett som med tiden lägger sig på insidan av ådrorna - tänk intorkat baconfett i en odiskad stekpanna, yök!)
Kroppen behöver fett för att fungera så det goda fettet är fel ställe att skära ner, vad folk däremot inte ser är att det ofta är sockret som är den verkliga boven.

Jag hävdar dock att allt socker inte är av ondo, vi måste ju få leva också men vissa saker innehåller helt enkelt så överraskande mycket. Jag reagerar ofta på personer som klagar över vikten för att sedan dricka upp en massa kalorier. Japp. Dricka.

Det första jag gjorde då jag lade om mitt liv för 1,5 år sedan var att lämna bort en hel del socker från drycken, men undantag från en tsk honung i min tekopp. Först for läsken, sedan saften, minskade på juice och började till och med dricka mindre mjölk. Vad jag försöker säga här är att det inte behövs massiva förändringar i vad du dricker för att det ska synas på kroppen.
Läsk, safter och juice innehåller otroliga mängder socker - som du absolut inte behöver till någonting. Genom att istället dricka vatten så vill jag påstå att en van läskdrickare kan gå ner minst 5 kg på ett år. Minst.
Nu då jag inte druckit läsk mer än kanske en gång per månad under det senaste året har jag svårt att ens få ner det, av enkla orsaker som t.ex. att Sprite smakar enbart socker i blaskigt citronvatten i kombination med bubblor som känns som stickor i halsen. Jag är helt enkelt inte längre van med kolsyran - inte ens cider sjunker längre utan grimaser av samma orsak.
Det här med socker i drinkar tänker jag inte ens ge mig in på. Det kräver ett långt inlägg till. 




Jag kom ännu mer att tänka på allt det här då jag såg en dokumentär på tv om just socker. De följde bland annat med en kvinna i Danmark som dagligen konsumerat 2 liter cola i flera år. De tog ifrån henne colan och i en hel vecka led hon av svår huvudvärk, trötthet och rejäla humörsvängningar, symptom som liknar de hos alkohol- eller drogmissbrukare. Det är dock inte det jag tycker att är mest skrämmande utan det faktum att jag inte behöver gå längre än till min närmaste vänkrets för träffa på människor som säger att de bara måste få sin dagliga Battery, annars får de huvudvärk. Jag tror nämligen att dethär är väldigt vanligt, och i batteryns fall vill jag inte skylla på koffeinet utan på sockret, koffeinmängden är trots allt inte större än några koppar kaffe.

Vad vi glömmer är att se på läsk och saft som det det verkligen är - flytande godis. Jag säger inte att vi aldrig ska dricka läsk och saft, men ärligt, hur många av er skulle med gott samvete kunna äta godis varje dag?





4 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Själv håller jag mig till light drycker om jag dricker (blir mest veckosluten om det är något speciellt) fast jag vet att sötningsmedel inte heller är det bästa. Men jag räknar med att det är såpass små mängder att jag knappast får någo större fel. ;)

    Mannen min är stor battery addict, och får precis som du skrivet huvudvärk om han måste vara utan... Suck!

    SvaraRadera
  2. Jag har många liknande ämnen som jag har tänkt skriva av mig här, för jag tycker det är sjukt intressant.. stay tuned ;)

    Men visst är det många som är beroende redan, o int bara battery..

    Det där med light ja, det var visst ett av ämnena :P

    SvaraRadera
  3. Jättebra skrivet! Att dricka socker är ju så otroligt dumt, men ändå gör vi det. Jag har nog mest perioder då jag dricker mera fast cola och ibland inte alls, men försöker dra ner det till noll i närframtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och vad roligt att du kommenterade!

      Ät allt men inte alltid, är mitt motto som jag tycker att fungerar hur bra som helst! Och så länge man själv vet vad det är man häller i sig så är det ju medvetna val :)

      Radera