tisdag 7 maj 2013

Fressi

FAF Foundation-kursen ordnades i Fressi Leppävaara, och jag kan inte sluta förundra mig över hur roligt det är att se andra gym också från insidan. Jag kände mig som ett litet barn i en godisaffär.

Det var stort. De hade kodlås på skåpen i omklädningsrummet. Swimmingpool. Cafeteria med storbildstv och eldstad. Visserligen med ljus i men ändå. Åtta löpband, alla med egen tv. Ett tiotal crosstrainers och minst lika många cyklar. Och så en stor tv till förståss.. Hydraulikmaskiner, tryckluftsmaksiner, fria vikter, maskiner, maskiner och ja, maskiner. Jag kan inte komma på en enda sorts maskin där inte fanns. Jag surar ännu för att jag inte hann prova på maskinen som assisterar chins. Vill ha en sån till "mitt" gym också. Helst genast.

Vad de däremot inte hade, (här hävdades det vara pga. takreparation men för mitt eget välmåendes skull tänker jag fortsätta övertyga mig själv om att det alltid är sådär..) var luftkonditionering. Luften stod stilla, det var hett, alla svettades i floder och det luktade illa. Men ah, vad härligt det var ändå. Så roligt, så roligt att se olika möjligheter och lösningar, olika rörelser och engagerade människor. Och jumppasalen var högst antagligen den finaste, största och mest välutrustade jag sett, nånsin.

MEN. Det var för stort och för fint ändå. I en spinningsal med 70 cyklar skulle jag känna mig alldeles för liten och borttappad. I en sal med 100 combat-sparkande kvinnor och max 7 män så skulle jag känna mig hotad och bortglömd. Anonymitet i all ära, men jag gillar känslan på gymmet där hemma där man kan prata med vem som helst och folk hälsar på varandra på stan. Jag kommer definitivt inte till gymmet för att titta på tv eller dricka kaffe heller. Så, jag fortsätter att vara nöjd med mitt "30€ billigare per månad än i storstan-gym" som har precis allt jag behöver och vill ha förutom assisterade-chins-maksinen-som-jag-inte-vet-vad-heter. Ge mej!


                                                         Assiterade-chins-maskinen-som-jag-inte-vet-vad-heter.

6 kommentarer:

  1. Låter sjukt intressant, jag vill också! :)

    Men jag kommer definitivt ta mig till Fressi för ett träningspass nästa gång jag är i Alberga. Älskar att prova andra gym.

    Hangös har som sagt en del brister, och ingen chins maskin heller. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså man borde ju verkligen ta tillfället i akt att prova andra gym då man är på andra orter!

      Fressi var inte supernytt eller superfräscht i själva gymdelen och ganska trångt med så många inklämda maskiner, men så länge det finns de saker man vill åt och behöver så spelar det ingen större roll för mig.

      Kanske vi kunde ta en gemensam turne till något gym i långtbortistan någon gång? :)

      Radera
  2. Varför int? :) Jag har hittils kört mest solo turné. Finaste gymmet jag varit på var utan tvekan Elixia Salmisaari. Det är definitivt värt ett besök! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara säg när så hänger jag gärna med :)

      Radera
  3. Den maskinen hade de på gymmet jag gick på i Sverige och den är så jäkla bra! Hoppas att de skulle invenstera i en sån på Active :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Har nog skrivit önskemål i feedback-lådan! :D

      vad förvånad jag blev att du också hittat hit :) har inte direkt marknadsfört bloggen alls och nu verkar många hittat den. Kul!

      Radera